Kunst algemeen

  • Grafdecoraties – reliëfs en schilderingenGrafdecoraties - reliëfs en schilderingen
    Afbeelding in hoog reliëf, witte kapel van Senwosret I, openluchtmuseum Karnak, Loeksor. Wanneer de kwaliteit van de rotswanden van de graven goed genoeg was, werden de scènes in reliëf aangebracht. De reliëfs kunnen worden ondergebracht in drie categorieën. Bij hoog reliëf werd de omgeving rondom de figuren weggehakt waardoor deze als het ware bijna volledig van de achtergrond loskomen. Bij laag …
    Lees meer…
  • GrafdecoratiesGrafdecoraties
    Detail van grafdecoratie, graf 100, Hierakonpolis. Anders dan vaak wordt gedacht, was de decoratie in graven van koningen en privépersonen niet afhankelijk van de persoonlijke smaak of het budget van de eigenaar. De stijl en thematiek die voor de grafdecoraties werd gekozen, hing sterk samen met de functie die de overledene tijdens zijn leven in de Egyptische …
    Lees meer…
  • Egyptische faience – Materialen en techniekenEgyptische faience – Materialen en technieken
    Faience kelk in de vorm van een witte waterlelie, Eton College Museum, Eton. Er is een verschil tussen Egyptische faience en Europese faience, ook al wordt de naam voor beide technieken gebruikt. De term dateert uit het eind van de Middeleeuwen, toen Italiaanse pottenbakkers uit Faenza beroemd waren om hun geglazuurde aardewerk. In het oude Egypte ging …
    Lees meer…
  • Egyptische faience – Historisch overzichtEgyptische faience – Historisch overzicht
    Faience tegels uit de piramide van Djoser,Egyptisch Museum, Caïro. De oude Egyptenaren noemden faience tjehenet en vanaf het Nieuwe Rijk ook chesebedj, een woord dat tevens voor lapis lazuli werd gebruikt. Het is gerelateerd aan woorden voor ‘glimmend’ of ‘oogverblindend’, waarmee duidelijk wordt gemaakt hoe de Egyptenaren tegen faience aankeken. De huidige term faience stamt uit de …
    Lees meer…
  • Amarnakunst – deel 2Amarnakunst - deel 2
    Beeldhouwer Bak en zijn vrouw, Neues Museum, Berlijn. Over het algemeen wordt de Amarnastijl gekenmerkt door een grotere losheid en levendigheid dan in de voorafgaande perioden van de Egyptische kunst; de lijnen zijn weker en minder streng. De Amarnakunst is geen continue stijlperiode geweest. De volgende drie tijdvakken kunnen worden onderscheiden: A. de ‘karikaturale’ periode die duurde van regeringsjaar 1 …
    Lees meer…
  • Amarnakunst – deel 1Amarnakunst - deel 1
    Detail van een beeld van Achnaton,Egyptisch Museum, Caïro. Aan het begin van de tweede helft van de 18de dynastie, tijdens de regeringsperiode van farao Achnaton en zijn koningin Nefertiti, wijkt de kunst in grote mate af van de traditionele Egyptische kunst. Tijdens deze zogenoemde ‘Amarnaperiode’ (genoemd naar het huidige Tell El-Amarna) kwam de kunst tot een uiterste individualisatie. Ook …
    Lees meer…